Нові правила оформлення технічного паспорта. Єдина державна електронна система у сфері будівництва
Одним із важливих документів на об’єкт нерухомості (житловий будинок, садовий будинок, будівля, споруда, квартира, житлові та нежитлові приміщення тощо), є технічний паспорт.
Технічний паспорт — це документ, який містить відомості щодо проведеної технічної інвентаризації об'єкта нерухомого майна, зокрема, інформацію про його місцезнаходження (адресу), склад, технічні характеристики, план та опис об'єкта, ім'я/найменування власника/замовника, відомості щодо права власності на об'єкт нерухомого майна, щодо суб'єкта господарювання, який виготовив технічний паспорт, тощо.
Так, 23.07.2021 набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України № 681 «Деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи в сфері будівництва», якою затверджено Порядок ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також внесено зміни у процедуру державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Єдина державна електронна система у сфері будівництва (ЄДЕСБ)- загальнонаціональна інформаційна система, що покликана впорядкувати процес будівництва в Україні і через максимальну публічність інформації зробити його прозорим та вільним від корупції.
Інформація, яка тепер доступна в Єдиній електронній системі, включає в себе дані техпаспортів будинків, квартир, нежитлових об’єктів. Також, в системі містяться відомості про зміни складу об’єктів нерухомості, що відображаються в підтверджуючих довідках або примітках.
Після проведення уповноваженим представником БТІ технічної інвентаризації відомості про площу, технічні характеристики, склад об’єкта вносяться до Єдиної електронної системи. Фахівцем видається витяг з реєстраційним номером. Вносити дані результатів перевірки як в техпаспорт, так і в електронну систему мають право тільки особи, які пройшли атестацію і мають сертифікат, який дозволяє проводити інвентаризацію.
Правовий доступ до даних про технічну інвентаризацію мають державні реєстратори, нотаріуси та представники державної архітектурно-будівельної інспекції, які можуть отримувати відомості про перевірку як введених в експлуатацію об’єктів, так і недобудованих.
З 1.08.2021 державним реєстратором має забезпечуватися перевірка інформації з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про результати проведення технічної інвентаризації у випадках, визначених законодавством. Така процедура має відбуватись у разі подання для проведення державної реєстрації технічного паспорта на об’єкт нерухомого майна або ж на об’єкт незавершеного будівництва.
Варто зазначити, що подача технічного паспорта для проведення державної реєстрації прав на об’єкт нерухомого майна передбачена у випадках державної реєстрації права власності на:
• новозбудований об’єкт нерухомого майна;
• індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 05.08.1992;
• об’єкт нерухомого майна у результаті реконструкції такого об’єкта;
• закінчений будівництвом об’єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 01.01.2013, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об’єкт;
• нерухоме майно, утворене шляхом поділу майна, у тому числі в результаті виділення окремого об’єкта нерухомого майна із складу нерухомого майна, що складається з двох або більше об’єктів, або об’єднання майна;
• об’єкт нерухомого майна у разі, коли в документах, що подаються для такої реєстрації, відсутні відомості про технічні характеристики відповідного об’єкта;
• окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо), розміщене в об’єкті нерухомого майна, будівництво якого здійснювалося із залученням коштів фізичних та юридичних осіб;
• окреме індивідуально визначене нерухоме майно (квартира, житлове, нежитлове приміщення тощо), розміщене в об’єкті нерухомого майна, будівництво якого здійснювалося у результаті діяльності кооперативу.
Слід звернути увагу, що перевірка відповідних відомостей про проведену технічну інвентаризацію об’єкта нерухомого майна проводиться за допомогою порталу електронної системи за посиланням https://e-construction.gov.ua/.
Електронна система складається з таких компонентів:
• Реєстру будівельної діяльності електронної системи;
• електронного кабінету користувача електронної системи;
• порталу електронної системи.
Функціональні можливості системи забезпечують, зокрема, можливість створення, перегляду, відправлення, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробки, використання, розгляду, зберігання, захисту, обліку та надання інформації у сфері будівництва та електронних документів; можливість внесення замовниками плати за надання адміністративних послуг та інших послуг у сфері будівництва, штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності або подання документів, що підтверджують внесення такої плати; проведення автоматичного аналізу поданих/внесених даних щодо їх повноти, відповідності формату, логічності та достовірності поданих електронних документів для отримання адміністративних послуг та інших послуг у сфері будівництва та відомостей, які вносяться до Реєстру будівельної діяльності електронної системи, у тому числі з урахуванням критеріїв рівня ризику; можливість укладення, зміни та припинення договорів.
Запровадження електронної системи будівництва дозволить отримувати послуги у сфері містобудівної діяльності в електронній формі, скоротити терміни надання послуг у будівництві, покращити їх якість та матиме суттєвий антикорупційний вплив.